Soru 1:

İlaç kullanmayınca adet görmüyorum
19 yaşında bir genç kızım. İlaç kullanmadığımda adet göremiyorum. Doktora gittim, alt batın tomografisi çekildi, testler yapıldı. Kromozom test sonuçları 46xx çıktı, normalmiş. Rahim tomografisine göre rahim ve yumurtalık var ama çok ufakmış ve yumurtalıklar çatlamıyormuş. Başka doktora gittim ve onun tavsiyesiyle Diana 35 adlı ilacı kullanıyorum. İlaç sayesinde adet görüyorum fakat ilaç kullanmadığımda adet olmuyorum. Acaba bu benim ileride çocuğumun olmasını engeller mi?

Cevap 1:

Rahim ve yumurtalıkların gelişmesinde bir yetersizlik olabileceğini düşünüyorum. Rahim ufaksa bunun hormonlarla kısmen gelişimini sağlamak mümkün. Ama yumurtalıklarda yumurta yapımı yoksa veya hormon salgılanması az ise, o zaman yapılabilecek şeyler epey sınırlı. Hormon yetersizliğinde çoğu kere memelerin de gelişmediğini, tüylenmenin olmadığını (veya az olduğunu) görüyoruz. “Çocuğum olur mu?” sorunuza cevap vermek, verdiğiniz kısa bilgi nedeniyle zor. Jinekolojik endokrinoloji bölümü olan bir merkeze başvurmanız ve gerekli görülen testleri yaptırmanız gerekiyor.

Soru 2:

İlaç kullanmazsam adet göremiyorum
24 yaşında, 1 çocuk annesiyim. Hamile kalmadan önce ilişkiye girdiğimiz zaman canım yanıyordu. Doktor “Kist var” dedi. Tedavi oldum ve hamile kaldım. Doğum yaptıktan sonra 7 ay adet görmedim. Doktor bana ilaç verdi. Adet gördüm ama ilaç bitince yine adet görmemeye başladım. Doğumun üzerinden 1.5 sene geçmesine rağmen hâlâ ilaçsız adet olamıyorum. İlişkiye girdiğim zaman çok canım acıyor ve yanıyor.

Cevap 2:

Doğumdan sonra adet olamamanın birçok nedeni olabilir. Doğum sonu geçirilen enfeksiyonlar rahmin iç duvarlarında yapışıklık yapabilir. Sonunda kanama olmaz veya çok az olabilir. Doğum sonunda büyük kanamalar olursa hipofiz bezinde ortaya çıkan dolaşım bozukluğuna bağlı hormon yapımı durur veya azalır. Bu da adet kanamalarının durmasına neden olabilir. Bu iki duruma ender rastlanır. Doğum sonrası psikolojik bozukluk ve stres de hormonal dengeyi bozar, adet görememe sonucu ortaya çıkabilir. Bir süre düzenli ilaç tedavisinin yararlı olacağını düşünüyorum. Doktorunuzla görüşün gereken yardımı yapacaktır.

Bunu okuyanlar şunları da okudu: